În fiecare an la 14 noiembrie este sărbătorită „Ziua Mondială a Diabetului”, iar celebrarea este condusă de către Federaţia Internaţională de Diabet (FID) şi asociaţiile membre. „Ziua Mondială a Diabetului” a fost stabilită în 1991 de către Federaţia Internaţională de Diabet şi de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), ca răspuns la preocupările crescânde cu privire la ameninţarea la adresa sănătăţii pe care o reprezintă diabetul. „Ziua Mondială a Diabetului” a devenit o Zi Oficială a Naţiunilor Unite în 2007 prin adoptarea Rezoluţiei Naţiunilor Unite 61/225.
Campania îşi propune să atragă atenţia asupra problemelor de importanţă majoră în privinţa diabetului zaharat şi să menţină diabetul în atenţia populaţiei în mod susţinut.
„Ziua Mondială a Diabetului” este sărbătorită în întreaga lume de peste 200 de asociaţii membre ale Federaţiei Internaţionale de Diabet, în peste 160 de ţări, printre care şi România, toate fiind State Membre ale Naţiunilor Unite, de către alte asociaţii, organizaţii, companii, cadre medicale şi persoane suferind de diabet zaharat, precum şi familiile lor.
Logoul ZMD este cercul albastru – simbolul global al diabetului.
Implicarea OMS în prevenirea şi controlul Diabetului Zaharat are scopul de stimulare şi sprijin pentru adoptarea de măsuri eficiente în supravegherea, prevenirea şi controlul diabetului şi complicaţiilor acestuia.
Strategia globală privind dieta, activitatea fizică şi sănătatea completează munca OMS în domeniul diabetului, prin canalizarea pe abordări populaţionale pentru promovarea alimentaţiei sănătoase şi a activităţii fizice regulate, iar astfel, de reducere a problemei globale legată de obezitate şi persoanele supraponderale.
În anul 2017, la nivel mondial, trăiau peste 425 milioane de persoane (20-79 ani) cu diabet, în 2045 se prognozează un număr de 629 milioane, iar cele mai multe dintre aceste persoane aveau diabet tip 2 (352 milioane), care poate fi prevenit prin activitate fizică regulată, dieta sănătoasă, echilibrată şi promovarea unui stil sănătos de viaţă.
În acelaşi an (2017) numărul deceselor datorate diabetului şi hiperglicemiei a fost de 3,7 milioane, iar 1,5 milioane decese au fost cauzate de diabet.
Conform Studiului Naţional privind „Prevalenţa Diabetului, Prediabetului, Supraponderii, Obezităţii, Dislipidemiei, Hiperuricemiei şi Bolii Cronice de Rinichi” (PREDATORR), în anul 2017, în România, la o populaţie adultă de 14382000 erau înregistrate 1785300 cazuri de diabet la adulţi cu vârste între 20 şi 79 de ani, cu o prevalenţă a bolii de 12,4%. În realitate există numeroase cazuri de diabet nediagnosticate.
CAMPANIA ZIUA MONDIALĂ A DIABETULUI 2018-2019: „FAMILIA ŞI DIABETUL”
La recomandările FID, campania dedicată ZMD are o durată de 24 de luni şi are ca scop conştientizarea populaţiei cu privire la impactul diabetului asupra familiei precum şi promovarea rolului familiei în managementul, îngrijirea, prevenirea şi educaţia despre diabet.
Pentru anul 2019 sloganul campaniei naţionale este „Diabetul – o problemă şi a familiei”.
Scopul acesteia este: O mai bună informare a membrilor familiilor persoanelor diagnosticate cu diabet, în ceea ce priveşte gestionarea acestei afecţiuni.
Familiile au un rol cheie în gestionarea factorilor modificabili de risc pentru diabetul de tip 2 şi trebuie susţinute prin educaţie, resurse şi oportunităţi necesare adoptării unui stil de viaţă sănătos.
La nivel judeţean sunt organizate evenimente pentru a creşte gradul de conştientizare cu privire la factorii de risc în relaţie cu diabetul: fumat, consum excesiv de alcool, sedentarism, nutriţie dezechilibrată, obezitate, stres, precum şi simptomele de debut ale bolii.
– Activităţi de informare şi educare a populaţiei (testare gratuită a glicemiei, a greutăţii şi tensiunii arteriale), organizate în colaborare cu asistenţii medicali comunitari la unităţile administrativ-teritoriale: Arbore, Vicovu de Sus, Dorneşti, Ciprian Porumbescu, Bălăceana, Horodnic de Jos, Bilca.
– Punerea la dispoziţie a materialelor Informare Educare Comunicare (postere, pliante) în spaţiile de aşteptare din cadrul cabinetelor medicilor de familie, în alte spaţii publice protejate cu mare frecventare;
– Organizarea unor activităţi educative în şcoli cu tema „Să cunoaştem diabetul!”;
– Postarea de grafică tematică în spaţiile de aşteptare a unităţilor administrativ-teritoriale;
– Distribuire de materiale informative specifice temei prin intermediul asistenţilor medicali comunitari şi a mediatorilor sanitari;
– Postarea documentelor informative pe site-ul Direcţiei de Sănătate Publică Judeţene Suceava (https://www.dspsv.ro/promovarea-sanatatii/);
– Transmiterea, în format electronic, a materialelor informative referitoare la campanie furnizorilor de servicii medicale;
– Difuzarea de informaţii pentru populaţie cu sprijinul mass-mediei locale, parteneră în efortul de a preveni apariţia diabetului zaharat şi a complicaţiilor acestuia.
În România, Campania cu sloganul „Diabetul – o problemă şi a familiei” este coordonată metodologic de Ministerul Sănătăţii prin Institutul Naţional de Sănătate Publică.
Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din orașul tău, urmărește-ne pe Facebook.